CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

السبت، 9 يناير 2010

يبقى ليه "الكراهية "


عبارة جميلة مرت عليا من فترة مش فاكرة سمعتها فين بس المهم انها علقت في ذهني العبار بتقول

لو اي اثنين دوروا على حاجات حلوة تخليهم يحبوا بعض حيلاقوا

و لو بينهم الف حاجة وحشة

و لو اي اثنين دوروا على حاجات وحشة تخليهم يكرهوا بعض حيلاقوا

و لو بينهم الف حاجة حلوة

خلاصة القول يبقى الاختيار في ايدينا

يبقى مفيش حد مبيستهلش الحب اكيد و لابد حتلاقي فيه شيء يخليك تحبه و لو شيء واحد بس

بس مستحيل متلاقيش يبقى ليه في حاجة اسمها كره و ليه ديما نبص على الجانب السلبي في لي قدمنا و نغض بصرنا على الجانب الايجابي

ليه نعكر جمال الحب بسواد الكره


و ليه ديما لما نتكلم عن الحب على طول بيخطر في بالنا الحب لي بين البنت و الولد

يا عالم دة نوع من انواع الحب الحب اكبر و اوسع من اننا نقيده بشكل معين

الحياة حلوة و الحب احلى ما فيها

الدنيا متستهلش انحنا نضيعها و نوسخها بالكراهية

تعالوا نحب بعض بجد و نمسح من قاموسنا حاجة اسمها كره

25 التعليقات:

موناليزا يقول...

أنا فاكرة الجملة دى برضه
وفعلا اللى عايز يحب حد هيدور على اى حاجة حلوة
واحنا فى مصر عندنا مثل بيقول
حبيبك يبيعلك الزلط وعدوك يتمنالك الغلط

وردشان smilyrose يقول...

السلام عليكم

كيفيك يارب تكونى بخير

جميلة قوى كلماتك ياريت فعلا نمحى اى

شئ يوصلنا للكره ونفتكر دايما

كل الاشياء الجميلة اللى تخلينا نحب

بعض ونعيش فى حب وأخاء

وكل واحد فينا يتمنى السعاده للغير

ويتمنى يدوم الحب

دمتى اختى الغالية

خواطر شابة يقول...

تعرفين انا ايضا متذكرة اني سمعت الجملة لكن لا اذكر أين ربما في فيلم سينمائي
وهي جملة صحيحة بنسبة مئة بالمئة الاختيار فعلا بايدينا وكما يقول المثل المصري حبيبك تبلع له الزلط وعدوك تتمنى له الغلط
فعلا مشكلة كبرى حصر الحب في علاقة ولد وبنت الحب دائرته اوسع واشمل من ذلك
دعوتك للحب بمعناه الواسع انا معها قلبا وقالبا
تحياتي لك

P A S H A يقول...

صح
كلام جميل وكلام معقول ما أقدرش أقول حاجة عنه .
بس للي يفهم سيادتك !!

تحياتي على كلامك الرائع والجميل .

:)

سلام

أحمد سعيد بسيوني يقول...

حتى أعدائنا

سنقاتلهم بالحب

طبيب اطفال يقول...

هو حضرتك بتشجعى اى فريق كره
اللى بيلعب ضد فريق الحب
وهو فين فريق الحب ده اصلا
انا شايف اننا نسال الفيفا


تحياتى طبيب اطفال وعلى فكره انا كمان
مابحبش الكرة

mohamed ghalia يقول...

جميل اوى التوبك
فعلا دعوة جميلة اوى الناس تحب بعضها ودايما تبقى عنها على المميزات
ربنا يسعدك دايمااااااااا

الطالبة عفو الله يقول...

موناليزا

منورة يا حبيبتي
و فعلا المثل مظبوط
تسلمي يا جميل

الطالبة عفو الله يقول...

وردشان smilyrose

وعليكم السلام و رحمة الله و بركاته
انا كويسة يا حبيبتي
ازيك انتي ان شاء الله تكون بالف خير
و بجد لو محينا الكره حنعيش حياة جميلة فعلا
و صدق رسول الله صلى الله عليه و سلم اذ قال لا يؤمن احدكم حتى يحب لاخيه ما يحب لنفسه
تحياتي يا قمر

الطالبة عفو الله يقول...

خواطر شابة

تسلمي يا قمر

الطالبة عفو الله يقول...

P A S H A

اهلا و سهلا بك منور
و يارب يدوم التواصل
و الله يا اخي الي مش عايز يفهم يبقى هو لي اختار دة
فزي ما قلت في الموضوع الاختيار بادينا
فالله المستعان
تحياتي

الطالبة عفو الله يقول...

أحمد سعيد بسيوني

بالضبط كدة
و يكفينا انحنا نبص في سيرة حبيبنا و كيف كان تعامله مع الغير مسلمين يا ريت فعلا نقتدي به

شكرا لك اخي

الطالبة عفو الله يقول...

طبيب اطفال

يقول...
هو حضرتك بتشجعى اى فريق كره
اللى بيلعب ضد فريق الحب
وهو فين فريق الحب ده اصلا
انا شايف اننا نسال الفيفا


بصراحة يا اخي مش فاهمة قصدك بالضبط بس على العموم انا بشجع فريق الحب

تحياتي

الطالبة عفو الله يقول...

mohamed ghalia


تسلم يا اخي

و بحكم انك مهتم بموضوع السعادة فافتكر ان الحب من اساسيات السعادة مش كدة??

تحياتي

اقصوصه يقول...

معك حق

موضوع الحب والكره

موضوع يطول النقاش فيه

عن نفسي اؤمن

بأن الانسان كلما كره اكثر

كلما زاد ثقل قلبه اكثر

وكلما احب اكثر

كلما كان قلبه نظيفا وخفيفا

بخصوص اللقاء التدويني

شكرا للفت نظري

تم اصلاح الخلل

شاكره لك تواصلك الجميل :)

career consultant يقول...

ممتاز اختى الكريمة بارك الله فيك
وموفقه فى كل امورك

طبيب اطفال يقول...

قصدى ان المصطلح الادق "الكراهية "وليس الكره فان الاخير يعبر عن الكرة وهى لعبه رياضية والمسئول الدولى عنها هواتحاد الفيفا

طوبه فضه وطوبه دهب يقول...

تصفيق حاد ليه الكراهيه طالما فى شىء جميل اسمه الحب تسلم ايدك

احمد يقول...

في الحقيقة يجب علي الشركاء في الحياة ان يتقبلو عيوب شركائهم ولا ان يحاولو اصلاح عيوبهم علي هواهم ,,,,

تحياتي

الطالبة عفو الله يقول...

اقصوصه

صدقت يا اختي
اه فعلا الكره بيوسخ القلب و يملؤه هما و غما
نجانا الله و اياكم

بارك الله فيك اختي

الطالبة عفو الله يقول...

career consultant

و فيك بارك الله اخي

و سررت بتواجدك

الطالبة عفو الله يقول...

طبيب اطفال

تم اصلاح المصطلح لتفادي اي التباس
جزاك الله خيرا
و شكرا على المتابعة

الطالبة عفو الله يقول...

طوبه فضه وطوبه دهب

بارك الله فيك اختي
وكل سنة و انت طيبة و الى الله قريبة

تحياتي

الطالبة عفو الله يقول...

احمد

معك حق يا اخي
و يجب ان نعلم اننا لنا عيوب كما للناس عيوب
فقد صدق من قال :
احفظ لسانك ولا تذكر به عيب مرئ فكلك عيوب و للناس السن

تحياتي

Unknown يقول...

有機食品
有機米
米老大
用品